Air Mata Seorang Ayah

Assalamualaikum . . 


hye korang ! ape cerita ? banyak ? bagus bagus . jangan lupe  share ehh . sharing is caring right ? sebab tuh lah aku nak story kat kauorang ney . aku kan pemurah . haha . gedix jew , aku akan selalu story kat kauorang pasal hidup aku . tapi takk semua okai . take a note ! 


seperti yang pernah aku nyatakan dalam entry aku yang sebelom sebelom ney , aku akan balek kat kampung aku iaitu kat negeri sembilan . den orang nogori . hehe ! okei , aku nak mule cerita , denga baik baik ea . eh salah . baca baek baek . ney berkaitan dengan ayah yang tercinta . huhu . 


start ---> 28 / 1 / 2012 , kiteorang pegi balek kampung . family lah , cuma akak ngan abang tak follow , depa kan keja . macam mana nak follow kan . cuma aku , acik , ngan kak long jew . ( sepupu aku ) kiteorang bergerak dari umah pukol 10 lebey . ( tak penting pow , saja nak bagitao . hihi ! ) mule mule aku tak tao pow nak pegi kenduri sape , yew la . sampai kan aku kene balek umah , tinggalkan oztel . hukhuk . ikot jew laa . dah ibu cakap nak pegi kenduri kan . memang penat lah badan aku dok dalam kete tuh . yew laa , balek street jew . tak benti singgah pow . kalau singgah agy lambat kod sampai nye . 


kiteorang sampai kat Rembau , Negeri Sembilan dalam pukol 2 lebey . ulang suara 2 lebey . haa . mana tak penat badan aku . penat oztel pow tak hilang ouh . lantak laa . dah sampai tuh . ayah tego pengantin . lepas tuh ayah sembang jap , tanye mana mak pengantin . ayah masok umah , kiteorang pow follow jew lah ayah masok , yew laa . tak kenal . masok masok , ayah jumpe mak pengantin . ayah cakap , " konal tak ney sapo ? tak kona kan ? kona tak aweh ( arwah nenek aku , aku panggil aweh , ) haa ! ney anak dya yang bongsu " lepas jew ayah cakap macam tuh , mak pengantin tuh pow teros pelok ayah . 


kauorang nak tao knape dya pelok ayah ? dya sepupu ayah yang dah 31 tahon ayah tak jumpe . 31 thon weyh ! lame tuh . ayah kau ada ? ayah pegi kat meja makan , mak pengantin tuh pangkat dua pupu aku lah . dya pow panggil sepupu sepapat yang laen . kerabat kerabat yang laen .huhu ! lepas dah kumpol kumpol , kenal kenal , tuka tuka cerita , aku ternampak ayah menangis ! kalau aku kat tempat ayah pow aku akan nangis kod . yew laa , ayah umo 16 taon , ayah dah kuar dari kuala pilah tuh . mana nak jumpo lai  doh . aku ngan acik terkedu jap . ayah nangis depan mata aku . 


susa kod nak tengok ayah menangis . yew laa , ayah sapa yang akan nangis depan depan orang ramai . depan anak anak dya . bila aku nampak ayah nangis memang aku tao ayah memang sedey gila . mesti rindu ayah tuh dah menebal gilaa . mana ayah jumpa pengantin merangkap anak buah ayah tuh ?? mano lai , fesbuk lah . ayah den join group ' den budak pilah ' haa , sobab tuh laa ayah den jumpo balek ramai lah sangkot paot dya . 31 taon ayah hilang jejak dengan diorang . kalau lah aku jadi ayah , aku taktao laa . tak dapat nak bayangkan pasaan ayah . huhu , 


habes kenduri pulak . ayah singgah kat umah tok wok . kat situ ayah paking kete kat lua jew . bila masok dalam , nampak wok kat lua . wok cakap  " ney ujang ko ? lah ujang apo kono ekau dah lama tak balek ? ekau merajok ko ujang " huu , menangis lagi . bukan kiteorang tak balek kampung , balek . tapi tak pegi umah wok . bila dah keluar semua yang ada dalam umah tuh , semua pakat mengalirkan air mata . huu , macam program jejak kasih dah aku tengok . hurmmm . memang balek kampung kali ney sangad mengharukan . . kali petama aku nampak ayah mengalirkan air mata ayah depan aku . kali kedua aku tao ayah menangis . 


tapi kan , balek kampung kali ney memang the best aku cakap . !! dapat makan daging salai ! feveret aku ! ummpphh . dapat makan daging salai , rojak pilah , lomang . memang bestt ! yew laa , ingat sonang ka nak buek daging salai tuh . berejam kod . nak bagi daging nye tuh betol betol salai . huuu , rojak dya memang sedapp . sumpah tak tipu . kat sungai besa memang aku tak jumpe rojak sesedap tuh . kalau bole nak tambah , tapi perot memang dah tak boleh isi masa tuh . penoh sangad . hehe ! lomang tak payah cite lah . memang sedappp . lemak dya memang cukop . bole gemok tao kalau lama lama kat situ . kak long cakap makanan negeri sembilan sedapsedap . huhu ( orang kelate puji ) (Y) 


oke lah , penat dah tangan aku menaip . k baiii . salam 

Salam Sayang dari Farah Adibah Ghazali

No comments:

Post a Comment

atoto tomey , cakap ape tuh .